19.12.2025
Edukacja

W dniach 13–24 października 2025 roku uczniowie klasy VII i VIII Szkoły Podstawowej Nr 3 im. mjr. Henryka Dobrzańskiego „Hubala” w Hrubieszowie w ramach akredytacji  nr 2022-1-PL01-KA120-SCH-0 00108848, uczestniczyli w projekcie Erasmus+ nr 2025-1-PL01-KA121-SCH-000310647 dofinansowanym z Unii Europejskiej, Akcja 1 Mobilność Edukacyjna, sektor Edukacja Szkolna.

Był to niezwykły czas w Platamonas i Katerinii w Grecji. Młodzież pod opieką nauczycieli: Bożeny Szlonzak, Pawła Padkowskiego, Tomasza Szlonzaka i Kamila Wojciechowskiego mogła rozwijać swoje umiejętności językowe, poznawać kulturę i historię Grecji, a także budować relacje międzynarodowe.

Program mobilności  w poszczególnych dniach obejmował szeroki wachlarz działań edukacyjnych i kulturowych. Uczniowie przebywali w  szkole partnerskiej, gdzie zaprezentowali swoją szkołę i miasto Hrubieszów, a gospodarze przedstawili swoją placówkę 4th Gymnasium of Katerini i prowadzili zajęcia z naszymi uczniami. Spotkania integracyjne, wspólne gry, projekty i dyskusje pozwoliły przełamać bariery językowe  i nawiązać pierwsze przyjaźnie.

Warsztaty kulturowe prowadzone przez nauczyciela języka angielskiego – pasjonata historii Grecji – przybliżyły młodzieży najważniejsze zabytki i wpływ kultury greckiej na Europę. Uczniowie mieli okazję spróbować tradycyjnych potraw i gier, a także uczyć się podstaw języka greckiego, który wykorzystywali w codziennych sytuacjach, między innymi  podczas gry miejskiej i rozmów z lokalną społecznością. Dzielnie  wspierali ich greccy rówieśnicy.

Istotnym elementem programu były zajęcia ekologiczne. Uczniowie przygotowali projekty grupowe dotyczące inicjatyw proekologicznych, stworzyli planszę „EKOERASMUS” i wzięli udział w dyskusji o ochronie środowiska w Polsce i Grecji. Zorganizowano także akcję sprzątania plaży, co było praktycznym przykładem troski o naturę.

W ramach współpracy międzynarodowej młodzież pracowała w grupach nad projektem dotyczącym genezy i struktur Unii Europejskiej. Poznali mechanizmy podejmowania decyzji w UE oraz rolę jej instytucji, a także dyskutowali o wpływie polityki europejskiej na życie obywateli.

Program obejmował również wycieczki edukacyjno-kulturowe. Uczniowie odwiedzili wyspę Skiatos, klasztory w Meteorach – niezwykłe formacje skalne wpisane na listę UNESCO – oraz zamek Platamonas, poznając historię regionu Macedonii. W amfiteatrze uczestniczyli w warsztatach tańców greckich, poznając kroki i rytmy tradycyjnych tańców, a następnie przygotowali plakaty promujące kulturę Grecji.

Nie zabrakło także zajęć z nowoczesnych technologii – uczniowie pracowali z programem Canva, tworząc prezentacje graficzne o Grecji. Zajęcia w greckiej szkole była okazją do wspólnej polsko-greckiej rywalizacji sportowej w siatkówce i koszykówce  oraz rozmów o zdrowym stylu życia.

Ostatniego dnia zajęć uczestnicy projektu otrzymali certyfikaty uczestnictwa, odbyli rozmowy z nauczycielami i rówieśnikami z Grecji i pożegnali się z nowymi przyjaciółmi. Zorganizowano uroczyste zakończenie z rozdaniem nagród za konkursy.

Udział uczniów w mobilności Erasmus+ w Grecji przyniósł wszechstronne efekty edukacyjne i rozwojowe:

  • ­opanowanie podstawowych zwrotów w języku greckim i rozwój komunikacji w języku angielskim,
  • ­zdobycie wiedzy o różnorodności kulturowej Grecji i porównanie jej z kulturą polską,
  • ­nauka pracy w międzynarodowych zespołach, budowanie wspólnoty i akceptacji, rozwój empatii,
  • ­poznanie zasad ekologii i udział w lokalnych inicjatywach proekologicznych,
  • ­zrozumienie genezy, struktury i celów UE oraz mechanizmów podejmowania decyzji,
  • ­zdobycie wiedzy o historii Grecji i regionu Macedonii, wcielenie się w rolę lokalnych przewodników,
  • ­rozwój umiejętności korzystania z nowoczesnych narzędzi cyfrowych (np. Canva),
  • ­poznanie znaczenia aktywności fizycznej i zdrowego odżywiania, przygotowanie materiałów promujących zdrowy tryb życia,
  • ­umiejętność refleksji nad własnymi doświadczeniami i planowania dalszego rozwoju,
  • ­nawiązanie nowych przyjaźni i kontaktów międzynarodowych.

Projekt Erasmus+ w Grecji był dla uczniów Trójki niezwykłą lekcją języka, kultury, historii i współpracy międzynarodowej. Młodzież zdobyła nowe umiejętności, przełamała bariery językowe i kulturowe, a także nawiązała przyjaźnie z greckimi rówieśnikami. To doświadczenie pozostanie w ich pamięci jako ważny etap edukacji i rozwoju osobistego.

W kolejnych miesiącach roku szkolnego uczniowie będą dzielić się z innymi swoimi doświadczeniami podczas prezentacji multimedialnych, spotkań klasowych i szkolnych. Przygotują wystawy fotograficzne dokumentujące pobyt w Grecji, a także opracują artykuły na stronę internetową szkoły. W planach jest również kulturowy Dzień Grecki, podczas którego uczestnicy projektu opowiedzą o greckich zwyczajach, kuchni i historii. Dzięki temu cała społeczność szkolna będzie mogła poczuć atmosferę międzynarodowej współpracy i zainspirować się do własnych działań w przyszłości.

Opracowanie i zdjęcia: SP 3  Hrubieszów