W dniach 13–24 października 2025 roku uczniowie klasy VII i VIII Szkoły Podstawowej Nr 3 im. mjr. Henryka Dobrzańskiego „Hubala” w Hrubieszowie w ramach akredytacji nr 2022-1-PL01-KA120-SCH-0 00108848, uczestniczyli w projekcie Erasmus+ nr 2025-1-PL01-KA121-SCH-000310647 dofinansowanym z Unii Europejskiej, Akcja 1 Mobilność Edukacyjna, sektor Edukacja Szkolna.
Był to niezwykły czas w Platamonas i Katerinii w Grecji. Młodzież pod opieką nauczycieli: Bożeny Szlonzak, Pawła Padkowskiego, Tomasza Szlonzaka i Kamila Wojciechowskiego mogła rozwijać swoje umiejętności językowe, poznawać kulturę i historię Grecji, a także budować relacje międzynarodowe.
Program mobilności w poszczególnych dniach obejmował szeroki wachlarz działań edukacyjnych i kulturowych. Uczniowie przebywali w szkole partnerskiej, gdzie zaprezentowali swoją szkołę i miasto Hrubieszów, a gospodarze przedstawili swoją placówkę 4th Gymnasium of Katerini i prowadzili zajęcia z naszymi uczniami. Spotkania integracyjne, wspólne gry, projekty i dyskusje pozwoliły przełamać bariery językowe i nawiązać pierwsze przyjaźnie.
Warsztaty kulturowe prowadzone przez nauczyciela języka angielskiego – pasjonata historii Grecji – przybliżyły młodzieży najważniejsze zabytki i wpływ kultury greckiej na Europę. Uczniowie mieli okazję spróbować tradycyjnych potraw i gier, a także uczyć się podstaw języka greckiego, który wykorzystywali w codziennych sytuacjach, między innymi podczas gry miejskiej i rozmów z lokalną społecznością. Dzielnie wspierali ich greccy rówieśnicy.
Istotnym elementem programu były zajęcia ekologiczne. Uczniowie przygotowali projekty grupowe dotyczące inicjatyw proekologicznych, stworzyli planszę „EKOERASMUS” i wzięli udział w dyskusji o ochronie środowiska w Polsce i Grecji. Zorganizowano także akcję sprzątania plaży, co było praktycznym przykładem troski o naturę.
W ramach współpracy międzynarodowej młodzież pracowała w grupach nad projektem dotyczącym genezy i struktur Unii Europejskiej. Poznali mechanizmy podejmowania decyzji w UE oraz rolę jej instytucji, a także dyskutowali o wpływie polityki europejskiej na życie obywateli.
Program obejmował również wycieczki edukacyjno-kulturowe. Uczniowie odwiedzili wyspę Skiatos, klasztory w Meteorach – niezwykłe formacje skalne wpisane na listę UNESCO – oraz zamek Platamonas, poznając historię regionu Macedonii. W amfiteatrze uczestniczyli w warsztatach tańców greckich, poznając kroki i rytmy tradycyjnych tańców, a następnie przygotowali plakaty promujące kulturę Grecji.
Nie zabrakło także zajęć z nowoczesnych technologii – uczniowie pracowali z programem Canva, tworząc prezentacje graficzne o Grecji. Zajęcia w greckiej szkole była okazją do wspólnej polsko-greckiej rywalizacji sportowej w siatkówce i koszykówce oraz rozmów o zdrowym stylu życia.
Ostatniego dnia zajęć uczestnicy projektu otrzymali certyfikaty uczestnictwa, odbyli rozmowy z nauczycielami i rówieśnikami z Grecji i pożegnali się z nowymi przyjaciółmi. Zorganizowano uroczyste zakończenie z rozdaniem nagród za konkursy.
Udział uczniów w mobilności Erasmus+ w Grecji przyniósł wszechstronne efekty edukacyjne i rozwojowe:
- opanowanie podstawowych zwrotów w języku greckim i rozwój komunikacji w języku angielskim,
- zdobycie wiedzy o różnorodności kulturowej Grecji i porównanie jej z kulturą polską,
- nauka pracy w międzynarodowych zespołach, budowanie wspólnoty i akceptacji, rozwój empatii,
- poznanie zasad ekologii i udział w lokalnych inicjatywach proekologicznych,
- zrozumienie genezy, struktury i celów UE oraz mechanizmów podejmowania decyzji,
- zdobycie wiedzy o historii Grecji i regionu Macedonii, wcielenie się w rolę lokalnych przewodników,
- rozwój umiejętności korzystania z nowoczesnych narzędzi cyfrowych (np. Canva),
- poznanie znaczenia aktywności fizycznej i zdrowego odżywiania, przygotowanie materiałów promujących zdrowy tryb życia,
- umiejętność refleksji nad własnymi doświadczeniami i planowania dalszego rozwoju,
- nawiązanie nowych przyjaźni i kontaktów międzynarodowych.
Projekt Erasmus+ w Grecji był dla uczniów Trójki niezwykłą lekcją języka, kultury, historii i współpracy międzynarodowej. Młodzież zdobyła nowe umiejętności, przełamała bariery językowe i kulturowe, a także nawiązała przyjaźnie z greckimi rówieśnikami. To doświadczenie pozostanie w ich pamięci jako ważny etap edukacji i rozwoju osobistego.
W kolejnych miesiącach roku szkolnego uczniowie będą dzielić się z innymi swoimi doświadczeniami podczas prezentacji multimedialnych, spotkań klasowych i szkolnych. Przygotują wystawy fotograficzne dokumentujące pobyt w Grecji, a także opracują artykuły na stronę internetową szkoły. W planach jest również kulturowy Dzień Grecki, podczas którego uczestnicy projektu opowiedzą o greckich zwyczajach, kuchni i historii. Dzięki temu cała społeczność szkolna będzie mogła poczuć atmosferę międzynarodowej współpracy i zainspirować się do własnych działań w przyszłości.
Opracowanie i zdjęcia: SP 3 Hrubieszów